The Belgian Freight
Forwarding Association

Twee steden, één haven: een blik op de fusie van de Port of Antwerp en de Port of Bruges


Een haven: ongetwijfeld één van de belangrijkste motoren van onze economie en het kloppend hart van onze in- en export. Port of Antwerp en de haven van Brugge fuseren en zetten de Belgische havens op de kaart bij expediteurs. Philippe Beaujean, Shippers & Forwarders Manager, vertelt over de fusie en opent de sluizen mee naar de haven van morgen.

Wat is uw functie binnen Port of Antwerp-Bruges?

“Als Shippers & Forwarders manager ben ik het aanspreekpunt voor expediteurs en verladers. Mijn afdeling staat in contact met alle indirecte klanten van de haven en beantwoord al hun vragen. Vroeger was het moeilijker om de juiste antwoorden en personen te vinden voor deze klanten. De haven is echter een belangrijke schakel in de supply chain waarbij wij de klanten willen helpen met al hun vragen.”


Wat brengt de fusie van Antwerpen en Brugge concreet teweeg?

“Port of Antwerp-Bruges verbindt mens, klimaat en economie sterker met elkaar om een sterkere stem te hebben wereldwijd. Het is de tweede grootste haven van Europa en is dus heel belangrijk voor de Vlaamse en Europese economie. Er gaat meer naar ons geluisterd worden en we trekken mogelijks ook investeringen aan. Maar ook rederijen en expediteurs zullen een sterker product kunnen aanbieden aan hun klanten dankzij de uitbreiding van mogelijkheden.”


Jullie hebben lang moeten wachten op een akkoord, hoe komt dat?

“Dat komt voornamelijk door de mededingingsautoriteiten. Op commercieel vlak mochten we lang niet met elkaar aan tafel zitten. Daarom nemen we nu de tijd om onze commerciële strategie uit te werken. Op dit moment werken we aan de unique Selling Proposition (USP) die expediteurs kunnen communiceren.


Wat maakt de rol van een expediteur zo belangrijk?

Een expediteur zorgt voor een vlot vervoer van ladingen. Door het complexer worden van supply chain en politieke conflicten – zoals Brexit of de oorlog in Oekraïne – is het tijdig leveren steeds moeilijker. Gespecialiseerde expediteurs dragen zorg voor de klant en zorgen ervoor dat er geen lege winkelrekken zijn.”


Hoe ziet u de complementariteit van deze twee havens? Is deze sterk genoeg?

Deze is zeker sterk genoeg en is ook al aanwezig. In Antwerpen zijn we sterk in breakbulk, dry bulk en liquid bulk. In Zeebrugge ligt de focus vooral op shortsea en energie, voornamelijk gas. Er zijn ook overlappingen tussen beide locaties, zoals containers en roro, maar hier zetten we in op interconnectiviteit. We hebben een interne werkgroep die zich focust op een efficiënte verbinding tussen de twee platformen.”


Biedt deze fusie ook een meerwaarde op vlak van energie?

“Energietransfusie was een belangrijke drijfveer achter de fusie tussen Port of Antwerp en de haven van Brugge. Deze samensmelting kan een belangrijke energiehub zijn die mee de energieverandering vorm zal geven. We hebben al een sleepboot die op waterstof en één die op hybride werkt. Zo proberen we te tonen dat alternatieve brandstoffen werken. Voor de schepen zetten we in op een multi-fuel aanpak om onze plaats als bunkerhaven te versterken.”


Jullie brengen klimaat, economie én mens bij elkaar, zegt u. Hoe uit dat zich concreet?

“Wij willen ons richten op een groene toekomst om het draagvlak voor expansie en investeringen te behouden. Hiervan kunnen we ook alle nationale en internationale stakeholders laten profiteren. We engageren ons daarom in het Fit for 55 programma van de EU. Duurzaamheid zal een steeds grotere rol spelen binnen de supply chain. Vergroening van de haven kan dus een belangrijke troef zijn voor verladers en expediteurs.”


En wat met initiatieven op vlak van digitalisatie?

“We hebben tal van projecten lopen. Zo is er het CPU project, waarbij we het afhalen van importcontainers anders willen organiseren. Of zijn er projecten die de digitalisatie van de uitwisseling van gegevens bevorderen. Het doel is om samen te werken met alle partners naar een sterker systeem.”


Hoe gaan jullie om met het ruimtegebruik in de haven?

“Door in de hoogte te werken en samen te werken met het interland. Onze haven zal dienen als katalysator tussen verschillende partijen om efficiëntie aan te moedigen. We blijven ons inzetten om steeds te optimaliseren en zo de efficiëntie te verhogen. Naast de uitvoering van het project Extra Containercapaciteit Antwerpen (ECA), werkt Port of Antwerp-Bruges ook aan een ‘Container Plan 22-30’ om haar concurrentiepositie te beschermen. Er is vraag naar meer capaciteit dankzij de continue groei van de container business in Antwerpen.”


Tot slot: kan u voor ons de kernwaarden van deze fusie nogmaals samenvatten?

“We staan samen sterker naar onze concurrentie toe. Daar bedoelen we niet alleen de fusie van de twee havens mee. Maar ook samen met de expediteurs, verladers en alle andere partijen kunnen we sneller en efficiënter innoveren en optimaliseren op elk vlak. Zo kunnen we blijven groeien.”