Sinds begin 2023 kan ‘The Way Forward’ (TWF) rekenen op Eric Verlinden als projectmanager. Hij begeleidt, stuurt en concretiseert de verschillende ambitieuze projecten binnen dit digitaliseringsprogramma. “Het Inbound Release Platform is het eerste project binnen TWF en ik wil er echt een succesverhaal van maken”, aldus Eric.
Hoe is The Way Forward begonnen?
“The Way Forward is ontstaan uit het digitaal pact dat eind 2021 gesloten werd tussen Alfaport Voka en het Havenbedrijf Antwerpen,” aldus Eric. “Zij sloten een akkoord over de verdere ontwikkeling van digitale applicaties met als doel de logistieke efficiëntie en de veiligheid binnen de Antwerpse haven te verbeteren. Eric: “Het digitaal pact was de start van TWF, nadien werd een ‘roadmap’ uitgetekend om de projecten en hun belangrijkheid te bepalen én werd er gezocht naar een projectmanager om TWF en haar projecten in goede banen te leiden. Uiteindelijk zijn ze bij mij terechtgekomen”.
Wil je meer info? Dan kan je op 21 september 2023 terecht op de infosessie rond PN/TS en IRP.
Het Inbound Release Platform als eerste project
Het Inbound Release Platform (IRP) is een oplossing voor het nieuwe douanesysteem PN/TS en zou vanaf maart 2024 van start gaan. Daarmee is het IRP het eerste project van ‘The Way Forward’ en het is meteen een heel groot project. Eric: ”We merkten al snel dat alleen een oplossing voor PN/TS, wat eigenlijk de aanmelding aan de douane bij binnenkomst van goederen is, niet voldoende zou zijn. Wat we ook nodig hebben, is meer controle op de vrijgave van de terminals en dan zit je bij systemen als CCRM, dat verdwijnt bij implementatie van PN/TS, en CPU.”
“Het Inbound Release Platform zorgt voor meer transparantie en het verhoogt de veiligheid.”
(Eric Verlinden, projectmanager The Way Forward).
De functionaliteit van CCRM wordt overgenomen in het IRP. CPU wordt dan weer gekoppeld aan het IRP. Zo krijg je echt een zicht van wat er binnenkomt aan goederen, hoe die de terminals verlaten en met welke douaneaangiften. Eric: “Het grote voordeel aan IRP is dat het voor meer transparantie doorheen het hele inbound proces zorgt.”
Een echte voorbeeldcase
Eric wil van het IRP echt een voorbeeldcase maken. Het is een heel groot en belangrijk project voor de sector met een grote meerwaarde voor alle partijen. Eric: “Met het IRP kunnen we aantonen dat zo’n groot project collectief aanpakken werkt. Ja, het vraagt misschien iets meer tijd dan dat je het als bedrijf alleen doet, maar het is goedkoper en je krijgt er ook veel voor terug.”
IRP is geen verplichting wel een logische keuze voor bedrijven
Zo verplicht het PN/TS bedrijven om veel meer data te delen met de douane dan voorheen, ook data die ze niet hebben in hun systemen. Dat wil zeggen dat een bedrijf veel één-op-één verbindingen zou moeten maken via API’s. Dan is het veel voordeliger (zowel naar kost als tijd) om in te stappen bij het IRP. Eric: ”Of bedrijven mee aan boord stappen van het IRP kiezen ze zelf, maar we denken wel dat de meesten (zeker scheepsagenten en terminals maar ook forwarders en douanevertengenwoordigers) niet echt zonder IRP kunnen.”
Alle belangen stroomlijnen
“Iedereen moet zijn/haar eigen belang opzijschuiven voor het algemeen belang en dat is één van de grootste uitdagingen aan The Way Forward.”
(Eric Verlinden)
Als projectmanager heeft Eric de taak om de verschillende belangen van de verschillende soorten bedrijven te verzoenen en te komen tot gedragen oplossingen die het algemeen belang dienen. Eric: “Een collectief project heeft niet tot doel om één van de partijen achteruit te laten gaan, wanneer de anderen vooruitgaan.”
De roadmap aan projecten binnen het TWF is opgesteld vanuit drie groepen:
• Rederijen, scheepsagenten
• Terminals (definitie veranderd al eens per project)
• Forwarders en douanevertegenwoordigers, enz.
Binnen elk project probeert TWF een meerwaarde te vinden voor elk van die groepen. Natuurlijk is dat geen exacte wetenschap. Toch zijn er in het geval van IRP verschillende specifieke voordelen, ook voor forwarders. De grootste? Het herbouwen van de import consignment API.
Met de nieuwe import consignment API doen forwarders volop aan automatisatie
Het plan is om binnen het IRP de import consignment API te herbouwen. Forwarders weten dat dit momenteel al bestaat bij NxtPort, maar dat die een beperkte meerwaarde heeft o.a. omdat NxtPort niet over veel data beschikt. Eric: “We gaan de import consignment API als een onderdeel van IRP helemaal herbouwen met een veel grotere dataset en status updates. Het proces kan zo worden geautomatiseerd waardoor bedrijven minder data moeten overtypen en ook buiten hun openingsuren aangiftes kunnen doen.” Ook kleinere bedrijven krijgen via de vernieuwde import consignment API meer inzicht over hun containers. Ook de transportplanning wordt inzichtelijk gemaakt in het aangifteproces. Het IRP zal vanaf dag één ook voor forwarders een belangrijke meerwaarde zijn.
Wie is Eric Verlinden?
Eric heeft een verleden in de logistiek. Hij werkte 20 jaar in een operationele managementfunctie op de vrachtluchthaven en de laatste 5 jaar bij het VIL, daar leerde hij de projectmanagement kant kennen en begeleidde hij ook veel projecten met de bedrijven, waaronder ook veel collectieve projecten. Kennis die hij in zijn huidige functie goed kan gebruiken.
Infosessie
Wil je meer info over ‘The Way Forward’ (TWF) of heb je vragen over het Inbound Release Platform (IRP)? Dan kan je op 21 september 2023 terecht op de infosessie rond PN/TS en IRP.