The Belgian Freight
Forwarding Association

Geschiedenis

FORWARD Belgium is nationale vereniging voor de verdediging van de belangen van de Belgische expeditie- sector op alle niveaus, zowel lokaal, nationaal, Europees als mondiaal.

De vereniging heeft de volgende doelstellingen:

  • De verdediging van de belangen van expediteurs, logistieke dienstverleners en douanevertegenwoordigers.
  • Het verstrekken van informatie, advies en bijstand van algemeen nut voor haar leden.
  • De bescherming van de beroepsethiek.
  • Het veiligstellen van een hoog professioneel niveau.
  • De zorg voor correct professioneel gedrag.

Onder expeditie verstaat men o.a. het in ontvangst nemen, het wegen, de controle, het nemen van monsters, het vervoer, verschillende bewerkingen, opslaan, in en uitklaren, verzekeren van alle goederen, zee- en binnenvaart bevrachtingen, het verzenden per spoor, langs de weg, per schip, per vliegtuig, het multimodaal vervoer, het beheren van de totale logistiek van de goederenstromen, het opstellen van documenten, boeken van lading, het vervullen van allerlei formaliteiten voor douane en consulaire diensten en andere autoriteiten en instellingen in verband met het expeditie en vervoerwezen.

Deze activiteiten mogen behandeld worden als commissionair- expediteur of als commissionair- vervoerder.

About us

1905
De geschiedenis van de Vereniging voor Expeditie, Logistiek en Goederenbelangen van Antwerpen (VEA) gaat van start in 1905. Toen werd de “Cercle des Expéditeurs et Exportateurs Réunis opgericht met als doel een solidaire verdediging van de gemeenschappelijke beroepsbelangen.
1909
Vier jaar na de stichting van de Cercle des Expéditeurs wordt de vereniging als beroepsvereniging erkend en werd de naam gewijzigd in “Cercle des Expéditeurs, Exportateurs et Importateurs – Union professionnelle pour la protection du commerce d’expédition”.
1918
De Cercle des Expéditeurs, Exportateurs et Importateurs telt 83 leden en begint zich te herstellen van de schade van de eerste wereldoorlog. Pas in 1920 werkt de vereniging terug op volle kracht.
1923
Oprichting van de Belgische Vereniging van Uitvoer- en Invoerhandelaars.
1928
De benaming cercle wordt vervangen door union.
1926
Oprichting van FIATA (Fédération des Associations de Transitaires et Assimilés), die de expediteursbelangen wereldwijd verdedigt.
1929
VEA nam mee het initiatief bij de oprichting van CEPA (Centrale des Employeurs au Port d’Anvers), de Centrale der Werkgevers aan de Haven van Antwerpen waarbinnen de Vereniging 3 zetels in de Raad van Bestuur en 1 zetel in het directiecomité wordt toegewezen.
1930
Oprichting van GAMU – Groupement des Agents Maritimes d’Usines (Groepering van Nijverheidszeevaartagenten).
1938
De Algemene Voorwaarden van de Expediteurs van Antwerpen worden bekrachtigd tijdens de algemene vergadering van 20 oktober 1938.
1945
Omvorming tot de Vereniging der Expediteurs van Antwerpen – Beroepsvereniging voor de bescherming van het Expeditiewezen.
1947
Aanpassing van de Algemene Voorwaarden van de commissionair- expediteur van Antwerpen. De VEA start, in samenwerking met het stadsbestuur en de privésector, de Internationale Havendagen. Hieruit groeide in 1952 het public relations orgaan van de Scheldehaven m.n. Assiport.
1948
De vereniging neemt mee het initiatief ter oprichting van de Federatie van Expediteurs van België, de nationale beroepsgroepering, na eerder te zijn opgericht onder de naam Nationale Federatie der Vervoerondernemers van België.
1949
De Antwerpse Scheepvaartvereniging, de Algemene Vereniging van Maritieme Bedienden en VEA slaan de handen in elkaar en stichten het Beroepsinstituut voor Havenbedienden naar aanleiding van het personeelstekort.
1951
Stichting van het Comité der Noordzeehavenexpediteurs (CNE), dat de havenexpediteurorganisaties in de range Hamburg/Duinkerke tot nauwere samenwerking moet oproepen. Het secretariaatswerk gebeurt op de Vereniging in Antwerpen.
1959
Oprichting van CLECAT, het Europees Verbindingscomité der Commissionairs en Bemiddelaars van het Vervoer. Via de nationale Federatie wordt actief medewerking verleend aan deze organisatie.
1964
De Algemene Expeditievoorwaarden van Antwerpen worden vervangen door de Algemene Voorwaarden der Expediteurs van België. Ook de verzekeringspool “Arex” (VZW) = insurance scheme offered to the Belgian forwarders/logistic service providers treedt in werking.
1967
Totstandkoming van de zogenaamde ‘kaderwet’ betreffende het statuut van de tussenpersonen op het gebied van goederenvervoer.
1971
VEA neemt het initiatief tot de oprichting van Railtrans NV.
1973
Met de ondersteuning van de VEA werd AGHA, de Antwerpse Gemeenschap voor Havenaangelegenheden, opgericht.
1978
Oprichting van het Algemeen Vlaams Expeditieverbond (AVEV) in samenwerking met ADESO (Vereniging der Expediteurs en Douaneagenten van West- en Zuid-België).
1982
Oprichting van CEB (Confederatie der Expediteurs van België), ter vervanging van het eerdere FEB (Federatie der Expediteurs van België).
1984
(einde)
Erkenning van de FIATA Combined Transport Bill of Lading door de Internationale Kamer van Koophandel
2000
Fusie van GAMU (Groepering der Nijverheidszeevaarten) in VEA en naamswijziging tot Vereniging voor Expeditie, Logistiek en Goederenbelangen van Antwerpen.
2005
100 jarig bestaan van VEA.
2015
Naamwijziging in Vereniging Expediteurs Antwerpen
2019
VEA – Vereniging Expediteurs Antwerpen – zal voortaan door het leven gaan als FORWARD Belgium.